serwisy tematyczne
Katalog rozwiązań
Newsletter
artykuly-6

22.09.2008
Ondelios: tak będziemy jeździć w dalekie podróże

Renault, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, zaprezentuje concept car klasy S - Ondelios. Przeznaczony dla amatorów długodystansowych podróży, pojazd ucieleśnia wizję cross-overa wysokiej klasy by Renault.

Mierzący 4,8 m długości i 1,6 m wysokości, Ondelios ma odpowiednie parametry aerodynamiczne zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, a jego współczynnik Cx wynosi 0,29. Długodystansowiec posiada aerodynamiczne i wyprofilowane kształty. - Zainspirowany raczej ruchem niż prędkością, Ondelios jest nowym zaproszeniem do podróży - wyjaśnia Patrick Le Quement, dyrektor ds. designu w Grupie Renault.

Bloki świateł, zespolone z wlotami powietrza w kolorze aluminium przywodzą na myśl płynność i ruch. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne, zapewniające większą trwałość i lepszą widoczność. Aerodynamikę Ondeliosa podkreślają tylne światła w kształcie bumerangu, wbudowane w nadwozie i otoczone wylotami pozwalającymi na lepsze odprowadzenie strumieni powietrza z nadkoli. Przeszklona konstrukcja dachu wzmacnia wrażenie optycznej lekkości i zapewnia dużą ilość światła we wnętrzu. Nisko opadająca przednia szyba podkreśla efekt lekkości.

- Wygląda jak przedmiot wykonany z jednego materiału, w którym nadwozie i powierzchnia szyb zlewają się w całość - podkreśla Patrick Le Quement. Boczne drzwi Ondeliosa, przypominają skrzydła motyla. Drzwi, również w znacznej części przeszklone, podnoszą się pionowo, podczas gdy próg opuszcza się, ułatwiając wsiadanie do samochodu. Kształt górnej część tylnej klapy wskazuje na aerodynamikę concept caru. Wyprofilowana tylna szyba wsuwa się do wnętrza auta, aby umożliwić otworzenie i przewietrzenie kabiny. Pomimo wyprofilowanej, lekkiej linii Ondelios wydaje się wprost przywierać do drogi dzięki
.
Przypominający śmigła samolotu rysunek kół (7-ramienne aluminiowe obręcze 23") pozwala docisnąć strumień powietrza do boków nadwozia i uniknąć turbulencji. Zastosowanie kół z piastą zasysającą powietrze było możliwe dzięki wprowadzeniu obwodowych hamulców tarczowych.

Dużej średnicy opony Michelin Pilot Sport (255/45) mają czystą linię boków i stosowną rzeźbę bieżnika, co ma zapewniać odpowiednie właściwości aerodynamiczne, umożliwiać zmniejszenie odkształceń w strefie styku z podłożem i przyczyniać się do zmniejszenia oporów.

Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów, Ondelios ma sporo miejsca w środku. Concept car ma trzy rzędy siedzeń i sześć pojedynczych foteli, które wydają się być zawieszone w powietrzu. Ich regulacja przypomina rozwiązania stosowane w fotelach lotniczych klasy biznes, gdzie elektrycznie oparcie rozkłada się do komfortowego położenia, a podnóżek wysuwa lub chowa w zależności od potrzeby. Kształt foteli przypomina ogromny liść, w którym może się ukryć pasażer. Wysokość oparć umożliwia wzajemny kontakt. Fotele drugiego rzędu można przesunąć i pochylić, aby zająć miejsce w trzecim rzędzie.

Poszczególne elementy sterujące mają uproszczoną ergonomię, zgodnie z opracowaną przez Renault koncepcją Touch Design. Wrażenie potęguje podwieszony schowek osłonięty podświetloną obudową. Praktyczne rozwiązania zastosowane w desce rozdzielczej pozwolą docenić komfort w codziennej eksploatacji to:
- aktywne wyświetlanie podpowierzchniowe, podające informacje związane z prowadzeniem auta
i komfortem w kabinie;
- ekran w dolnej części szyby przedniej, na którym wyświetlane są różne menu i obrazy
z kamer zewnętrznych;
- trzy pasy wyświetlaczy umieszczone za kierownicą, które podają informacje związane
z prowadzeniem auta, napędem hybrydowym oraz obrotami silnika;
- cyfrowy prędkościomierz.

Każdy pasażer (łącznie z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie) posiada swój własny przenośny, interaktywny ekran multimedialny, który umożliwia wymianę danych i zapewnia rozrywkę np. gry. W zagłówki są wbudowane głośniki. Wielostrefowa regulacja klimatyzacji zapewnia indywidualną regulację temperatury.

Telefon komórkowy pełni rolę karty "hands free", rozpoznaje użytkownika i ładuje do pamięci auta wszystkie indywidualne parametry (regulacje foteli, sprzętu muzycznego, itd.). Po rozpoznaniu właściciela samochód wita go, podświetlając logo znajdujące się na masce.

Niektóre elementy konstrukcji Ondeliosa są wykonane z włókien naturalnych na bazie lnu, w celu ułatwienia ich recyklingu. Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych, a szyby z poliwęglanów,
co pozwala obniżyć masę pojazdu. Auto ma hybrydowy napęd obejmujący silnik spalinowy 2.0 dCi (205KM) oraz dwie jednostki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu. Te silniki o mocy 20 kW działają na zasadzie mild hybrid, lub w uzupełnieniu do silnika spalinowego zastosowano w nich technologię brake & boost (odzyskiwania energii podczas hamowania i dostarczania energii w fazie przyspieszania, aby wspomóc silnik spalinowy). Silnik zamontowany z przodu posiada również funkcję Stop & Start.

Silnik elektryczny, umieszczony na tylnej osi, napędza koła w przypadku wykrycia przez czujniki ESP utraty przyczepności, dzięki czemu Ondelios zachowuje się jak samochód z napędem na 4 koła. Akumulatory litowo-jonowe mogą dostarczyć do 4 kW/h. Silnik wysokoprężny osiąga moment obrotowy 450 Nm w przedziale od 1700 do 3800 obr/min i rozpędza Ondeliosa do 100 km/h w 7,8 sek. Napęd na koła jest przekazywany za pośrednictwem 7.przełożeniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Konstruktorzy zapewniają, że zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie 4,5 l/100 km a emisja CO2 - 120 g/km.

 

wnp

Autor: AG na podstawie Renault

Źródło: www.wnp.pl



Wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności
Projekt: 2BITS